Robòtica educativa

En els darrers anys, la robòtica educativa s’ha convertit en un recurs eficaç per al treball interdisciplinari per la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge. Es una activitat innovadora que desenvolupa les habilitats i competències del segle XXI i promou l’interès per la ciència i la tecnologia.  La curiositat dels infants per l’activitat és un element motivador i un bon mitjà per treballar diferents continguts educatius.

La robòtica educativa obre un ventall molt ampli de possibilitats educatives al mateix que aporta una sèrie de beneficis pels alumnes:

  • Fomenta la creativitat, l’enginy, la curiositat i l’experimentació.
  • Desenvolupa la psicomotricitat fina, l’organització espacial i la lateralitat.
  • Facilita el treball en equip i la comunicació.
  • Permet treballar diferents competències i àrees (matemàtica, lingüística, artística, tecnològica).

Un altre terme que s’ha popularitzat darrerament en el món educatiu és  el d’STEM, començant  a ser rellevant a les escoles del país.
L’aprenentatge STEM (acrònim de Science, Tecnology, Engenniering and Maths) fa referència al desenvolupament de les àrees de Ciències, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques, però no treballant-les de manera aïllada com s’havia fet tradicionalment, sinó de forma integrada i multidisciplinària. A les nostres sessions de Robòtica educativa també entenem així tots els aprenentatges i el nostre temps de treball global, igual que l’STEM, va sempre lligat a resoldre un repte treballant-lo de forma cooperativa.
La idea d’STEM ha anat evolucionant i, en els últims anys, s’hi ha afegit també una “A” relacionada amb el món de l’art, els valors i l’expressió; per tant, s’ha canviat el terme STEM per STEAM. Si entenem que en els aprenentatges hem de posar en joc els valors i  la creativitat per solucionar els reptes en què ens trobem, i si  la cura de l’expressió de qualsevol tasca que realitzem forma part de la nostra quotidianitat, sembla evident doncs, que la incorporació de la “A” era lògica i, pràcticament, inevitable.

A les nostres sessions utilitzem gran varietat de recursos i materials adaptats a les diferents edats dels alumnes. Per als més petits i petites tenim diferents materials de LEGO Education amb els quals desenvoluparem la creativitat a partir dels propis interessos de l’infant ja sigui mitjançant el joc simbòlic, la creació de construccions, d’històries, etc… Per aquestes edats també disposem del robot Bee Bot, mitjançant el qual s’iniciaran en la programació a partir de diferents jocs i activitats totalment lúdiques. Amb els alumnes de primària ens iniciarem en el món de la robòtica i la programació mitjançant el LEGO WeDO, el LEGO WeDO2 i el Lego Mindstorm EV3 entre altres materials, amb els que construiran i programaran diferents robots, per acabar el curs creant i programant el seu propi robot. També disposarem de materials de LEGO Education amb els que podrem realitzar diferents construccions de màquines que a mesura que avanci el curs seran cada cop més complexes.

Utilitzem la metodologia LEGO Education basada en la construcció activa i el descobriment guiat pel propi alumnat, amb el suport d’un monitor/a.

Grups de fins a 8 alumnes.

Les sessions poden ser d’1 hora o d’1h 30min, depenent l’edat i les podem fer tant al vostre centre educatiu com a les nostres instal·lacions.